Ik en de ander

Ik en de ander, een training voor kinderen met ASS

Veel kinderen met Ass kenmerken hebben in meer of mindere mate moeite met het aangaan en onderhouden van sociale contacten. Voor sommige is dit prima, maar er zijn ook kinderen die dit graag anders zouden willen. Misschien heb jij dit ook?

In deze training gaan we kijken wat jij graag zou willen leren binnen sociale contacten en gaan we vooral veel oefenen met andere kinderen die dit ook lastig vinden. We gaan hiermee oefenen door er niet alleen maar over te praten maar het ook met elkaar te doen, dit doen we middels verschillende werkvormen: spelletjes, tekenen, drama en bewegingsoefeningen. In onze groep gaan we met elkaar aan de slag om door van elkaar te leren. We werken aan jouw eigen doelen in de training die je direct in de praktijk kunt toepassen. Uiteraard brengen wij onze kennis mee en kunnen we jullie meer vertellen over wat de reden is dat je soms iets heel goed of minder goed kan.

Ouders hebben ook een belangrijke rol tijdens deze training. Wanneer de training stopt zijn zij diegene die jullie moeten begeleiden om dat wat jullie hebben geleerd vol te houden. Ouders worden actief uitgenodigd om thuis opdrachten te doen zodat er een sterke verbinding is tussen de training en de thuissituatie en het vasthouden van het geleerde makkelijker wordt.

Mocht je al hulp thuis krijgen vanuit iemand van Prolis of daarbuiten dan hebben we ook graag contact met hem of haar om te zorgen dat ook hij of zij jou goed kunnen ondersteunen in het proces en het vasthouden van wat je hebt geleerd.

De training is voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar.

Doel: Ik voel me fijner in de omgang met andere kinderen.

Subdoelen, elk kind heeft persoonlijke subdoelen:

 

Eventuele doelen kunnen zijn:

Ik weet wat Ass kenmerken betekent.

Ik weet wanneer mijn hoofd vol is.

Ik weet wat ik kan doen wanneer ik boos op iemand word.

Ik heb een vriendje waar ik mee afspreek.

Ik weet hoe ik moet luisteren naar een ander kindje.

Ik weet wat ik kan vragen aan andere kinderen.

Ik voel mij fijn op het schoolplein.

Ik durf stop te zeggen wanneer ik iets niet leuk vind.

Ik weet wanneer stoeien overgaat in vechten.

 

Belangrijke info:

 

Aantal bijeenkomsten:

1 intake met ouder, kind en evt aanwezige ambulant begeleider.

10 kind bijeenkomsten waarvan 1 met ouders.

2 ouderbijeenkomsten in de avond.

 

Waar

Prolis, Dominee Creutzbergweg 3, Nijmegen

Het kan natuurlijk een keer voor komen dat je niet aanwezig kunt zijn, meld je dan tijdig af. Dat kan ook via het algemene nummer 085-1301242 of direct bij de trainsters.

Programma

Tijdens de eerste bijeenkomsten van de training staan we stil bij de problemen en de omgeving van de jongeren en de persoonlijke stijl die zij nu hanteren om deze zaken het hoofd te bieden. Het middenstuk van de training gaan we samen op zoek naar nieuwe manieren van omgaan met problemen en omgeving om zo de persoonlijke stijl effectiever te maken. Het laatste deel van de training staat vooral in het teken van terugvalpreventie, niet teruggrijpen op oud gedrag, maar juist het nieuw geleerde blijven toepassen.

De training wordt gegeven door professionals met een pedagogische- en psychomotorische achtergrond. We kiezen hiervoor om zowel verbaal als non-verbaal de kinderen te leren hoe om te gaan met hun weerbaarheid. Denk aan het leren oefenen met voorbeeldzinnen als je iets niet wilt. Maar ook hoe let ik op mijn houding en ademhaling wanneer ik merk dat ik boos word.

De training omvat 10 bijeenkomsten van anderhalf uur.  Daarbij is er voorafgaand aan de training een ouderbijeenkomst om vragen te beantwoorden en te bespreken hoe de ouders hun kinderen gedurende dit traject kunnen ondersteunen bij het eigen maken van nieuw geleerde gedrag.

Doelgericht werken

We werken vanuit persoonlijke doelen van de kinderen. Daardoor heeft de groep geen statisch karakter. We hebben wel  een voor de kinderen vast raamwerk waarbinnen we thema’s flexibel kunnen behandelen. Mogelijke onderwerpen zijn: Psychoeducatie Ass en vriendschap, Hoe maak ik vriendjes, hoe kan ik vriendjes houden, hoe gedraag ik mij op het schoolplein zodat ik mij fijn voel, hoe geef ik mijn grens aan in contact, wat is het verschil tussen stoeien en vechten.

Het groepsproces is hierbij erg belangrijk en de veilige oefenplek.

Methodieken/ behandelmethoden:

              Dramatherapie
–              Rots en Water oefeningen
–              Prop
–              Sociaal denken
–              Brain Blocks
–             Systemische inzet

Verschil Prop

–              Deze Ass groep is gericht op kinderen met Ass kenmerken waarvoor de PROP te ingewikkeld of nog een stap te ver is. Of die de PROP eerder hebben gevolgd maar daar nog meer oefeningen en handvatten bij nodig hebben.

–              Ouders worden nog structureler betrokken dan bij  de Prop. Ze doen ook zeker 1 maal mee en krijgen (wel net zoals bij de PROP) thuisopdrachten. Daarnaast zal er in het midden en einde een ouderbijeenkomst zijn.

Groepssamenstelling

Jongeren per groep

Trainer(s) (agogisch en vaktherapeutisch)

Bijeenkomsten

Dag, data en tijd 8- 12 

 

 

 

Dag              

 

Data 

Op basis van aanmeldingen kunnen we een groep gaan starten.

 

Trainers 

Tijd                15:45- 17:15 uur

Locatie         

 

Meld je vandaag nog aan

U kunt zich zeer gemakkelijk via onze website aanmelden. Na uw aanmelding nemen we contact met u op voor het plannen van een vrijblijvend klikgesprek.

aanmelden