Vaktherapie

(psychomotore-, drama-, creatieve en speltherapie)

Vaktherapie

Vaktherapie is een andere manier van behandelen van psychosociale en psychiatrische problematiek. Niet praten, maar juist doen en ervaren staan bij vaktherapie centraal. Dit kan bijvoorbeeld via een rollenspel, muziek, dans, bewegingsoefeningen, sport, spelen of tekenen.

Vaktherapie is de overkoepelende naam voor beeldende therapie, danstherapie, dramatherapie, muziektherapie, psychomotorische therapie, psychomotorische kindertherapie en speltherapie.

Je doet als cliënt verschillende ervaringen op tijdens de behandeling. Deze ervaringen leiden tot nieuwe vaardigheden en inzichten die je in jouw dagelijkse leven kunt toepassen. Het gaat om emotionele vaardigheden, cognitieve vaardigheden, sociale vaardigheden of vaardigheden op lichamelijk gebied.

Je kunt vaktherapie als individu, als gezin, als partners of in een groep krijgen. 

 

 

 

Doel

Vaktherapie is een ervaringsgerichte therapie waarbij vooral doen en ervaren centraal staat. ‘Spelenderwijs je gedachte uitdagen’. Deze specialistische non-verbale therapievorm is gericht op het bevorderen van veranderings-, ontwikkelings- en/of acceptatieprocessen.

Het doel van vaktherapie is om mensen te helpen bij het verkennen en begrijpen van hun gedachten, emoties en gedragingen op een niet-verbale en creatieve manier. Het biedt een veilige omgeving waarin individuen zich vrij kunnen uiten zonder de beperkingen van traditionele gesprekstherapie. Door middel van verschillende kunstvormen kunnen cliënten hun innerlijke wereld verkennen, nieuwe perspectieven ontdekken, trauma’s verwerken, stress verminderen en copingmechanismen ontwikkelen.

 

Werkwijze

Tijdens een vaktherapiesessie werkt de therapeut samen met de cliënt om een passende kunstvorm te kiezen op basis van de individuele behoeften en doelen. Dit kan variëren van schilderen en tekenen tot muziek maken, bewegen of toneelspelen. De focus ligt niet op het artistieke resultaat, maar op het proces van creëren en reflecteren. De therapeut begeleidt de cliënt bij het verkennen van de emoties, gedachten en betekenissen die naar voren komen tijdens de creatieve activiteit.

Effectiviteit

Vaktherapie is een erkende en effectieve vorm van therapie die wordt gebruikt bij verschillende doelgroepen, waaronder kinderen, adolescenten, volwassenen en ouderen. Het kan worden toegepast bij verschillende psychische aandoeningen, zoals angststoornissen, depressie, trauma, verslavingen en eetstoornissen. Vaktherapie is ook waardevol bij het bevorderen van persoonlijke groei, het versterken van zelfvertrouwen en het verbeteren van communicatie- en sociale vaardigheden.

Voor wie

leeftijd van 4 tot 18 jaar.

Je kan therapie individueel volgen, in een groep met leeftijdsgenoten of met gezinsleden. Mocht het een meerwaarde hebben, dan zoeken wij ook de samenwerking met onze systeemtherapeut op.

Vaktherapeutische Systeemtherapie

Wat is VTST?

Binnen Prolis bieden wij Vaktherapeutische systeem therapie (VTST) voor systemen die vastlopen in het contact met elkaar. Denk bijvoorbeeld aan moeite met communicatie en samenwerken, vastlopen in het maken van afspraken of andere hulpvragen. Vragen waarbij kunnen zijn: Hoe ga je met elkaar om? Van welke patronen hebben gezinsleden last? Wat werkt wel in jullie gezin en wat niet?

Wat gaan we doen?

De sessies vinden plaats in de gymzaal en er wordt gewerkt met ervaringsgerichte oefeningen. Waarbij vooral gebruik wordt gemaakt van bewegingsgerichte activiteiten waar alle gezinsleden aan mee kunnen doen.

Door een combinatie van vaktherapeutische en systeemtherapie wordt het systeem met ervaringsgerichte oefeningen ondersteund bij het verder ontwikkelen van vaardigheden en het stimuleren van ieders kwaliteiten. Leden binnen het systeem leren elkaars mogelijkheden en beperkingen beter begrijpen en deze te gebruiken en er mee om te gaan.

Tijdens VTST-sessies werkt de therapeut samen met het kind in een veilige en gestructureerde omgeving. De therapeut observeert het gedrag en de bewegingspatronen van het kind en gebruikt verschillende bewegingsactiviteiten, zoals spel, dans, sport en lichaamsgerichte oefeningen, om specifieke doelen te bereiken. Deze activiteiten zijn afgestemd op de individuele behoeften en mogelijkheden van het kind.

Voor wie?

Voor de vaktherapeutische systeemtherapie komen kinderen/jeugdigen (met diverse problematieken) en hun systemen in aanmerking. Het systeem is met elkaar terecht gekomen in een verstoord interactie- en communicatiepatroon en wil hier verbetering in aanbrengen.

VTST heeft verschillende doelen. Ten eerste helpt het kinderen bij het ontwikkelen van lichaamsbewustzijn, coördinatie, evenwicht en motorische vaardigheden. Door middel van beweging leren ze hun lichaam en de signalen die het geeft beter te begrijpen en te reguleren. Ten tweede helpt VTST kinderen bij het uiten en omgaan met emoties. Beweging kan een krachtig middel zijn om gevoelens te uiten en te verwerken. Kinderen leren bijvoorbeeld hun boosheid of angst te uiten door middel van beweging. Tot slot richt VTST zich op het verbeteren van sociale vaardigheden en het bevorderen van interactie met anderen. Door samen te spelen en te bewegen leren kinderen samenwerken, communiceren en grenzen respecteren.

VTST kan worden ingezet bij verschillende problemen en aandoeningen, zoals gedragsproblemen, aandachtsproblemen, autismespectrumstoornis, angststoornissen, trauma en ontwikkelingsproblemen. Het is een ervaringsgerichte therapievorm waarbij het kind actief betrokken is bij zijn of haar eigen proces en groei.

Wanneer en hoe vaak?

VTST wordt 1x in de 2 weken aangeboden en zal 3 tot 5 bijeenkomsten duren. Daar waar nodig zal er gekeken worden naar verandering in frequentie en intensiteit. Waarbij het principe is: ‘zo lang als nodig, zo kort als kan’.

*De VTST sessies kunnen worden gefilmd om gedragspatronen te herkennen, verkennen en erkennen en te doen veranderen. De beelden worden met de therapeuten teruggekeken.

Ervaring met Speltherapie

“De combinatie van ambulante hulp voor ons als ouders en de wekelijkse speltherapie voor ons kind werkte heel fijn. Wij kregen praktische en creatieve tips om ons kind te begeleiden. Fijn, een deskundige die met frisse blik met je meekijkt en meedenkt. Dat gaf weer nieuwe invalshoeken. En nog belangrijker; onze zoon ging elke week met plezier naar de speltherapie en leerde daar over emoties en waar je die voelt. Ons gezin heeft elkaar door dit traject weer beter leren kennen.”

 

 

 

Meld je vandaag nog aan

U kunt zich zeer gemakkelijk via onze website aanmelden. Na uw aanmelding nemen we contact met u op voor het plannen van een vrijblijvend klikgesprek.

aanmelden